(GRYFICE) W internetowym Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Gryficach pojawił się projekt uchwały o wyborze systemu odbierania odpadów i ceny za śmieci z nim związane. Kwoty porażają, zwłaszcza dla rodzin wielodzietnych.
Trudno powiedzieć, czemu burmistrz ugiął się i powrócił do podjęcia uchwały o wyborze systemu odbioru odpadów, skoro zastrzegał całkiem niedawno, że takiej uchwały nie wprowadzi pod obrady. Teraz pojawia się projekt uchwały, który ma być procedowany na sesji w dniu 31 stycznia 2013 roku. Zapewne zrobi się gorąco, i to z kilku powodów.
Po pierwsze - wybór systemu. Burmistrz proponuje zróżnicowany podatek śmieciowy od mieszkania, ale z podziałem na liczbę zamieszkiwanych w lokalu osób, czyli na małe, średnie i duże rodziny.
Podaję wysokość proponowanych opłaty (nieposegregowane i posegregowane):
Mała rodzina - do 2 osób - 35 i 25 zł od rodziny
Średnia rodzina - 3-4 osoby - 60 i 42 zł od rodziny
Duża rodzina - 5 i więcej osób - 80 i 56 zł od rodziny
Skąd te ceny? Wynikają z szacowanych kosztów - 4 milionów złotych rocznie. Podano, że w gminie jest 5877 gospodarstw domowych. Rzućmy okiem na składniki kosztów.
3 osoby obsługujące system - 120 tys. zł,
zakup oprogramowania - 10 tys.,
sprzęt komputerowy - 12 tys.,
wydruk umów - 10 tys.,
dostarczenie i odbiór deklaracji 36 tys.,
szkolenie pracowników - 1500 zł,
kampania informacyjna dla mieszkańców - 20 tys.,
ochrona obiektów i energia - 54,5 tys.,
koszty utrzymania punktu odpadów - 60 tys.,
koszty akcji wystawka - 70 tys.,
likwidacja dzikich wysypisk - 400 tys.,
transport wewnętrzny - 456 tys.,
transport zewnętrzny - 400 tys.,
operatorzy - 192 tys.,
koszty administracyjne - 300 tys.,
inne - 100 tys.,
koszty składowiska w Słajsinie - 2.592 tys.
To daje owe 4.040.000 zł, na które będą musieli złożyć się mieszkańcy.
Wydaje się, że wiele z tych kosztów jest nie tyle szacunkowych, ale wydumanych. Niektóre są jednorazowe, a ukształtują ceny na lata. Jeszcze nie zdarzyło się, by ktoś obniżał podatki. Cały projekt wydaje się być zrobiony na kolanie. Szkoda, że nie został poddany dyskusji i mocno przedyskutowany. Mam wrażenie, że burmistrz sam sobie strzela w kolano. Ale to tylko projekt, więc może ulec zmianie. KAR
Segregacja śmieci nie opłaca się, jest bez sensu. Tak skrupulatnie dzielone przez nas odpadki i tak są później wrzucane do jednego kosza w samochodzie. To nic zaskakującego, bo w sytuacji kiedy wspólnot czy spółdzielni segregujących odpady jest tak mało, że nie ma sensu wysyłać samochodu, który by zajmował się tylko odbieraniem szkła, papieru czy plastiku. Koszty paliwa byłyby gigantyczne - mówi pracownik jednej z firm odbierających śmieci w stolicy. Dla nas znacznie tańsza jest powtórna segregacja w zakładzie. Ale wielo-pojemnikowe pojazdy nie mają sensu, bo co ma zrobić kierowca, gdy w trakcie pokonywania trasy jeden z pojemników zapełni się, a drugi będzie niemal pusty. W nowym systemie najlepiej sprawdzą się śmieciarki z jednym pojemnikiem, bo zapewnią maksymalne wykorzystanie miejsca. I segregują w zakładzie.
~
2013.02.14 13.44.55
zmienic umowy smieciowe dopóki nie weszła ustawa w życie, nie dajmy sie okradac.
Burmistrz Bojc dał nam przykład,że wszystko mozna zrobic od nowa. TE uchwały które podjetow Gryficach i Trzebiatowie so zawyżone. Radni nie dbaja o interes gmin i mieszkanców tuylko popieraja spółki
~
2013.02.14 12.18.13
nie dajmy sie aferze smieciowej wójt Brojc wystapił se spółki 21 i zawarł umowe z nowa spółka w której bedzie płacił 7 zł za segregowane i 10 zł za niesegregowane smiecie, a radni trzebiatowa uchwalili lichwiarskie stawki które sa nie do przyjecia, ludzie n ie dajcie sie tak dalej tumanic - precz z takimi radnymi którzy nie dbaja o interes ludzi gminy, niech sie wynosza do eurobusu który teraz bedzie zów cuda obiecywac
~
2013.02.02 18.01.03
Redaktor na temat kina nic nie napisze bo to nie zasługa burmistrza
~
2013.01.31 05.23.15
Kino w Gryficach otwarte a szanowny Pan Redaktor pominął wydarzenie kulturalne.
~
2013.01.30 20.37.37
dobrze że radni go zmienili
~wery
2013.01.29 13.44.10
jak bedzie z segragacja? Czy mam udowadniac ze sprzedaje puszki na złom a plastik i butelki wywoze wlasnym transportem na kamienską, bo tam najblizej mam selektywne pojemniki(oprozniane notabene do 1 smieciary-ale to nie moj problem)? Czy mam sobie zafundowac kilka pojemnikow? Moze te kwestie najpierw rozpatrzyc, a nie cenniki wydumane prezentowac?
~Kazimierz
2013.01.28 14.04.50
Tak to wygląda obecny projekt na najbliższą sesję
§ 2. 1. Stawka opłaty miesięcznej za gospodarowanie odpadami komunalnymi niesegregowanymi wynosi:
1) od gospodarstwa jednoosobowego - 18 zł
2) od gospodarstwa dwuosobowego - 36 zł
3) od gospodarstwa trzyosobowego - 52 zł
4) od gospodarstwa czteroosobowego - 68 zł
5) od gospodarstwa pięcioosobowego - 82 zł
6) od gospodarstwa liczącego sześć osób i więcej - 94 zł
2. Stawka opłaty miesięcznej za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli odpady komunalne zbierane
i odbierane są w sposób selektywny:
1) od gospodarstwa jednoosobowego - 11 zł
2) od gospodarstwa dwuosobowego - 22 zł
3) od gospodarstwa trzyosobowego - 31 zł
4) od gospodarstwa czteroosobowego - 40 zł
5) od gospodarstwa pięcioosobowego - 48 zł
6) od gospodarstwa liczącego sześć osób i więcej - 55 zł
3. Stawki opłat, o których mowa w ust. 1 obowiązują od dnia 1 lipca 2013r.
~Kazimierz
2013.01.28 13.58.58
projekt został poprawiony i dobrze, gdyż był fatalny,
koszt ogólny 4 mln został, a wydaje się mocno zawyżony.
~
2013.01.28 13.50.14
Nie aktualne dane w gazecie
~
2013.01.28 13.47.38
a na BIP jest inaczej. Z korzyścią dla wielodzietnych.