Definitywny koniec epoki kolei żelaznej w Połczynie-Zdroju
(POŁCZYN-ZDRÓJ) W kontekście pożaru budynku dawnego dworca kolejowego w Połczynie-Zdroju, jaki nastąpił w nocy z 17 na 18 lipca, warto przypomnieć sobie okoliczności jego powstania i roli, jaką odgrywała kolej w XIX i XX wieku.
Patrząc na spalony dworzec miałem wrażenie, że coś definitywnie się kończy. Pamiętam czas, kiedy z kolegami udawaliśmy się na dworzec; był tam kiosk i restauracja, tętniło życie. W latach dziewięćdziesiątych stopniowo likwidowano połączenia, aż w końcu odjechał ostatni pociąg z Połczyna do Świdwina. Potem budynki i tory stopniowo niszczały, stając się łupem zorganizowanych grup złomiarzy wycinających całe kilometry torów. O ile mi wiadomo, nikogo nie złapano. Ostatecznie w tym roku rozebrano tory na dawnej stacji kolejowej w Połczynie i resztki torowiska w kierunku Grzmiącej.
Nie sposób mieć odczucia, że pożar dworca jest przypieczętowaniem degradacji Połczyna, który już chyba nigdy nie będzie miał połączenia kolejowego ze światem. Została jeszcze nitka torowiska systematycznie rozkradanego w kierunku Świdwina. Połczyńska kolej - kiedyś symbol dumy - została zapomniana i porzucona, stanowi ona symbol zwijania się państwa polskiego do kilku aglomeracji. Poniżej zamieszczam tekst, który już publikowałem na łamach „Głosu Połczyna” w latach 90. ubiegłego wieku.
Spacerując po Połczynie w okolicy dworca kolejowego, na którym zamarło życie, sięgnijmy pamięcią do czasów, w których ten budynek był dla miasta symbolem postępu i cywilizacji. XIX wiek, zwany także wiekiem pary i stali, to okres, w którym każde miasteczko aspirowało do tego, by właśnie przez nie przebiegała linia kolejowa. Tak też było i z Połczynem.
Dopiero pod koniec lat pięćdziesiątych XIX wieku okolice Połczyna zostały objęte planem budownictwa dróg lądowych, a pod koniec tego wieku - linii kolei żelaznej.
7 września 1889 roku rozpoczęto prace przy wytyczaniu linii kolejowej Świdwin - Połczyn. Roboty budowlane, poczynając od Świdwina, zainaugurowano 24 lipca 1893 roku. Linię tej kolei, prowadzącą dalej do Grzmiącej, przekazywano do użytku odcinkami: Świdwin - Cieszeniewo, Cieszeniewo - Redło, Redło - Połczyn, Połczyn - Grzmiąca. W 1903 roku oddano do użytku linię Połczyn - Złocieniec, która co prawda obecnie już nie istnieje, ale służy jako trasa turystyczna dla rowerzystów. Przy budowie kolei pracowali robotnicy polscy z zaboru rosyjskiego, czyli z Królestwa Kongresowego.
Obecnie istniejący dworzec PKP wybudowano w Połczynie w 1907 roku, wcześniejszy, znacznie mniejszy obiekt, nie zachował się. Od tego momentu był jednym z najważniejszych punktów miasta i „oknem na świat”.
Bogusław Ogorzałek