W Szkole Podstawowej nr 1 w Łobzie, już
od pierwszej klasy, uczniowie uczą się
gry w szachy.
Szkoła posiada wspaniały wieloletni dorobek szachowy. Nasi uczniowie wielokrotnie zajmowali czołowe lokaty w mistrzostwach województwa zachodniopomorskiego w szachach. Brali udział w półfinałach mistrzostw Polski.
W bieżącym roku szkolnym, dzięki temu, że szkoła realizuje projekt „W drodze do wiedzy i sukcesu” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, udało się zorganizować zajęcia szachowe w klasie pierwszej. Jest to absolutna nowość w powiecie łobeskim, gdyż nauką gry w szachy (w podziale na grupy) objęci są wszyscy uczniowie tej klasy. Każde dziecko ma 2 godziny szachów w tygodniu. Zajęcia prowadzi pani Małgorzata Zieniuk w oparciu o opracowany na potrzeby klasy pierwszej program gry w szachy. Klasa została doposażona w niezbędny sprzęt: komputer, oprogramowanie, szachy, zegary.
W ramach projektu unijnego zajęcia szachowe prowadzone są również dla klas czwartych przez pana Jakuba Zieniuka, a dla klas piątych i szóstych przez panią Krystynę Sola.
GENS UNA SUMUS (jesteśmy jedną rodziną) - głosi dewiza Międzynarodowej Federacji Szachowej. Przy szachownicy zacierają się różnice wiekowe, często bardzo młody człowiek rywalizuje - toczy intelektualny spór - z dużo starszym partnerem. Łączy ich wspólna pasja, zainteresowanie przedmiotem rozważań i dociekań. Jest w tym pewna magia. Przez kilka godzin, w jednym miejscu i czasie, spotykają się różne pokolenia, potrafiące porozumieć się bez słów.
Z pewnością mamy wówczas do czynienia z aspektem wychowawczym kształtującym postawy, wzorce zachowań i system wartości!
Dlaczego warto uczyć dzieci gry w szachy?
Gra w szachy stanowi wspaniałą inwestycję w nasz umysł, a przy okazji jest wyrafinowaną i intelektualną rozrywką. Szachy są sztuką, nauką i rozrywką jednocześnie. Posiadają tak bogatą literaturę, że niejedna gałąź wiedzy może jej pozazdrościć.
Nauka gry w szachy rozwija umiejętność koncentracji nad zagadnieniem, łatwość zapamiętania szczegółów oraz szybkość w dotarciu do prawidłowego rozwiązania problemu.
Oto płaszczyzny, w których szachy wpływają na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka:
1. Rozwój zainteresowań - dziecko poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość.
2. Aktywność twórcza - specyfika gry w szachy wyklucza odtwórcze traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na szachownicy i ponosi za nie odpowiedzialność.
3. Rozwijanie pamięci i uwagi - główną umiejętnością w szachach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała szachownica zostaje ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec. Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji.
4. Myślenie logiczno-wyobrażeniowe - ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych. Najmocniejszą stroną większości ludzi zdaje się być wyobraźnia wzrokowa, i ten właśnie rodzaj myślenia najpełniej rozwija gra szachowa.
5. Rozwój pozytywnych sfer osobowości - szachy wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia.
6. Konsekwencja i wytrwałość w działaniu - dzieci mające styczność z szachami, zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż do skutku. Ich rówieśnicy natomiast, bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź też obniżają sobie skalę trudności.
7. Aspekty wychowawcze - można je rozpatrywać w kategoriach kary i nagrody. Czymże innym jak karą jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo można powiedzieć o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo, odniesione siłą własnego umysłu.
Szachy posiadają rzadko spotykaną właściwość: dzieci je lubią, pomimo że szachy są dla nich dobre!!!
Nauczmy nasze dzieci grać w szachy! Małgorzata Zieniuk