Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego to znana i ceniona w całym powiecie gryfickim (i nie tylko), szkoła średnia, od dwóch lat zarządzana przez dyrektor Jolantę Folwarską.
W dniu 18 marca zapytaliśmy panią dyrektor o zmiany, jakie przez ten czas zaszły w szkole.
Dyr. Jolanta Folwarska – Zmiany są, bo taka jest konieczność. Współczesna szkoła, aby stać się atrakcyjną placówką, musi podejmować nowe wyzwania, stawiać sobie coraz to ambitniejsze cele i stwarzać możliwości dla wszechstronnego rozwoju młodego człowieka, bo to on w całym procesie dydaktyczno-wychowawczym jest najważniejszy. Dzisiejsza edukacja nie znosi próżni i marazmu, należy więc nieustannie poszukiwać szans rozwoju oraz podążać za możliwościami, które ofiaruje współczesny świat.
Świadomość, że nasze Liceum jest szkołą z bogatą tradycją, że to właśnie stąd wywodzą się nasze elity i ludzie sukcesu, tym bardziej zobowiązuje do efektywnego i efektownego działania.
Zmian jest dużo i odnoszą się do wielu sfer, ale najważniejsze dotyczą obszaru dydaktycznego i bazy lokalowej. Założyłam, że obowiązkiem każdego dyrektora jest stwarzanie optymalnych warunków do nauki i do pracy, zatem konsekwentnie, od ubiegłego roku, prowadzę kapitalne remonty. Efekty, myślę, są już widoczne. Nasz hol w opinii wielu jest nie tylko jasny, przestronny i funkcjonalny, ale przede wszystkim stał się piękną wizytówką szkoły. Wyremontowane, nowoczesne sale lekcyjne, są już dziś wyposażone w równie atrakcyjny sprzęt. W każdej klasie są nowe ławki, tablice, meble wykonane na zamówienie, duże telewizory plazmowe na ścianach i co najważniejsze, nowoczesne pomoce dydaktyczne.
Pięknieją nie tylko wnętrza liceum, ale także plac przed szkołą. Myślę, że nasza szkoła może w tej chwili konkurować z niejedną placówką w województwie.
Jeżeli chodzi o sferę dydaktyczną to i tu wiele się zmieniło; przede wszystkim proponujemy młodzieży szereg zajęć pozalekcyjnych, zarówno tych wyrównawczych jak i tych, które poszerzają wiedzę i umiejętności. Każdy oddział, bez względu na kierunek, ma zwiększoną ilość godzin z matematyki. We wszystkich drugich klasach wychowanie fizyczne realizowane jest według nowych zasad (wejdą obowiązkowo za 3 lata).W tej chwili to uczniowie wybierają, jakie umiejętności i zamiłowania będą rozwijać w konkretnych sekcjach.
Szkoła z wielkim powodzeniem i sukcesem realizuje rokrocznie nowy projekt unijny; przypomnę, w ubiegłym roku e’ Twinning, w tym Asystent Comeniusa, a w przyszłym Comeniusa. W ten sposób staram się poszerzać horyzonty uczniów, budzę ich motywację do nauki i pokazuję, że warto być kreatywnym oraz odważnym w działaniu. W pisaniu projektów nie mamy doświadczenia, jesteśmy pierwszą szkołą w powiecie i jedną z nielicznych w województwie, która realizuje takie ambitne zadania. Wszystko to poparte jest ogromną pracą uczniów i nauczycieli. Od lutego w naszym liceum przebywa Burcu Yuksel, która prowadzi zajęcia pozalekcyjne z języka angielskiego, naukę tańca i Klub Europejczyka. Tydzień temu gościliśmy telewizję turecką, która realizowała program o naszej szkole i mieście.
Sądzę, że do takiej placówki będą chcieli przyjść ambitni i pracowici uczniowie. To na nich stawiamy i stwarzamy im optymalne warunki rozwoju. Z całą odpowiedzialnością mogą stwierdzić, że żadnego talentu tu nikt nie zmarnuje. Mogę też zapewnić, iż nieco słabsi uczniowie będą mogli wyrównać braki i równie pięknie się rozwijać.
Red. - Może teraz o osiągnięciach naukowych uczniów. Czy brali udział w olimpiadach tematycznych?
Dyr. Jolanta Folwarska - Owszem, jak co roku. I nie były to tylko olimpiady, ale również liczne konkursy. Na wiele wyników jeszcze czekamy, w wielu osiągnęliśmy wysokie lokaty, szereg startów przed nami. Na uwagę zasługuje fakt, że nauczyciele coraz chętniej angażują się w przygotowywanie młodzieży do różnego rodzaju zawodów. Nasi uczniowie już drugi rok z rzędu przechodzą do drugiego etapu Olimpiady z Języka Polskiego i Olimpiady z Historii. W tym roku w Olimpiadzie historycznej zabrakło nieco szczęścia, aby zakwalifikować się do finału ogólnopolskiego (kwalifikowało się trzech uczniów, a nasz był czwarty).
Jestem głęboko przekonana, że wkrótce nasze Liceum będzie mogło poszczycić się olimpijczykiem, gdyż widać wyraźny postęp, jaki zrobiliśmy w tym kierunku. Proszę jednak pamiętać, że wychowanie olimpijczyka jest procesem długotrwałym. My podjęliśmy szereg działań, aby na tym polu odnieść sukces.
Pragnę zauważyć, że w szkole mamy czterech stypendystów unijnych - Zachodniopomorskie Talenty (dwustu uczniów w całym województwie, w tym młodzież z gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych). Naszym sukcesem jest również to, że zdobywamy coraz większe zaufanie uczniów i ich rodziców, mimo niżu demograficznego zwiększa się nabór, wciąż dochodzą nowi uczniowie. Sądzę, że powolutku budujemy nowy pozytywny wizerunek, solidnej i rzetelnej szkoły. To również należy uznać za sukces.
GIMNAZJUM
PRZY LO CHROBRY
Jesienią 2008 roku dyrektor Jolanta Folwarska powołała pierwszą klasę gimnazjum. Jak dziś po siedmiu miesiącach jego istnienia ocenia pani zasadność powołania tej nowej placówki oświatowej.
Dyr. Jolanta Folwarska - Myślę, że na to pytanie mogliby odpowiedzieć sami uczniowie gimnazjum Nr 3 i ich rodzice. O ocenę należy zapytać, gdy proces kształcenia zostanie zakończony i gdy będą znane wyniki egzaminów zewnętrznych. Sądząc jednak po zaangażowaniu nauczycieli, uczniów i rodziców w pracę szkoły, mogę stwierdzić, że jest to potrzebna placówka. Przypomnę, gimnazjum jest bezpłatne, realizujące obowiązkowy plan nauczania zatwierdzony przez MEN. Atutem naszego gimnazjum są liczne dodatkowe zajęcia pozalekcyjne (koła z języka angielskiego, niemieckiego, matematyki, biologii, chemii i historii). Uczniowie mają możliwość uczestniczenia w programie Asystent Comeniusa. Korzystają z bogatej, nowoczesnej bazy dydaktycznej i z doświadczenia starannie dobranej kadry pedagogicznej. W oparciu o wyniki ankiet skierowanych do uczniów i rodziców mogę stwierdzić, że udało się stworzyć szkołę bezpieczną, nowoczesną, gwarantującą wysoką jakość kształcenia. Dzieci w naszym gimnazjum są wspaniałe, utalentowane, z bardzo szeroką wiedzą i wielkimi umiejętnościami. Na nas, nauczycielach, ciąży niesamowita odpowiedzialność, by te diamenty odpowiednio oszlifować. Czy się uda? Proszę o to zapytać za dwa i pół roku. To będzie również obiektywna odpowiedź na zasadność powołania tej szkoły.
Red. - Rozumiem, że w tym roku będzie nabór do klasy pierwszej gimnazjum. Jakie będą obowiązywały kryteria, tzn. czy warunkiem przyjęcia ucznia będzie średnia powyżej 5,0?
Dyr. Jolanta Folwarska - Nie ukrywam, że stawiamy na dzieci z dużym potencjałem intelektualnym oraz na takie, które chcą się uczyć i mają swoje pasje, a także na młodzież ambitną i pracowitą. Kryterium średnia powyżej 5,0 nie jest tak istotne, bo przecież wiemy, że szkoła szkole nierówna. Dla nas ważna jest również ocena zachowania i ilość punktów z testów kompetencji. Nie ukrywam, że w naszej szkole poziom nauczania jest bardzo wysoki. Nauczyciele dużo wymagają, często realizują program rozszerzony, wychodzący poza gimnazjum. Zapraszam zatem wszystkich tych, którzy stawiają na naukę, na swój rozwój, nie boją się wyzwań i chcą przeżyć intelektualną przygodę.
Red. - Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiała Maria Jakubowska