(ŁOBEZ). Budżet gminy Łobez powstawał dość długo z uwzględnieniem uwag skarbnika gminy
i jego ostrzeżeń dotyczących prognoz na rok obecny, zamierzeń władz miasta oraz wskazywaniem potrzeb przez radnych.
Dochody
Planowane dochody budżetu Gminy na rok 2009 wynoszą 32.395.529 zł i wzrastają o kwotę 3.129.705 zł, czyli o 10,7 proc. w porównaniu z planem dochodów na rok ubiegły. Natomiast w stosunku do planu dochodów uwzględniającego zmiany wprowadzone w okresie od stycznia do października br. – dochody na przyszły rok zwiększają się o 850.443 zł.
Na 2009 rok w dochodach majątkowych zaplanowano kwotę 1.181.465 zł, która obejmuje wpływy ze sprzedaży działek pod budownictwo mieszkaniowe (726.000), sprzedaży działek pod przemysł, usługi i handel (240.000), sprzedaży działek na polepszenie warunków (9.000), sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem użytkowym (50.000), z rat ze sprzedaży mienia z lat ubiegłych (66.465), z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (50.000) oraz ze sprzedaży starego autobusu (40.000) .W porównaniu z planem dochodów majątkowych na 2008 rok (który wynosił 882.772 zł) – w 2009 roku prognozowany jest duży wzrost (prawie o 300 tys. zł, tj. o 33,8 proc.).
Na 2009 rok pozostałe dochody budżetowe w wysokości 31.214.064 zł stanowią dochody bieżące, które wzrastają do roku poprzedniego o 2.831.221 zł (tj. o 10 proc.). Dochody własne na 2009 rok - planowany jest wzrost w tym zakresie o prawie 1.489 tys. zł.
Dochody własne
W dochodach własnych największy udział stanowi podatek od nieruchomości, z tytułu którego prognozowane wpływy wynoszą 5.250.000 zł. Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej stawki podatku od nieruchomości w gminie Łobez wzrastają średnio od 3,8 do 20 procent. Z tytułu zmiany powyższych stawek oraz założonej lepszej ściągalności – dochody z podatku od nieruchomości powinny, zdaniem urzędników wzrosnąć w 2009 roku o 383,4 tys. zł w porównaniu z 2008 rokiem (tj. o 7,9 proc.).
Wpływy z podatku od środków transportowych w 2009 roku zmaleją, pomimo pozostawienia stawek na poziomie niezmienionym już od trzech lat. Spowodowane to zostało zaklasyfikowaniem przez Starostwo w Łobzie (w październiku br.) sporej liczby pojazdów do grupy specjalnej – zwolnionej z opodatkowania. Zmniejszone wpływy wyniosą 88 tys. zł (mniej o 14,5 tys. wobec 102,5 tys. zł w roku bieżącym).
Również mają wzrosnąć wpływy z podatku leśnego o 4,6 tys. zł (tj. ze 148,6 tys. zł do 153,2 tys. zł – w związku z podwyższeniem stawki).
Zmienione uchwałą Rady Miejskiej stawki opłat targowych spowodują niewielki wzrost wpływów do 11 tys. zł w skali roku (z 8,5 tysięcy zł zaplanowanych na 2008 rok).
Natomiast w 2009 roku wpływy z podatku rolnego zmniejszą się o 4 proc, a więc o tyle o ile Rada Miejska obniżyła stawkę przeliczeniową w porównaniu z obowiązującą w roku bieżącym, tj. z 50 zł za 1 dt żyta do 48 zł, co spowoduje zmniejszenie dochodów z 639 tys. do 624 tys. zł (mniej o 15 tysięcy).
Dochody z podatku od spadków i darowizn, z opłaty skarbowej, z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu oraz z podatku od czynności cywilnoprawnych zwiększą się o 15 tysięcy zł (z 637 tys. do 652 tys.).
Na 2009 rok na podstawie udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i od osób prawnych oszacowano na poziomie 4.535.000 zł, tj. więcej o 514.900 zł od planu na rok bieżący (wzrost o 12,8 proc).
Dochody pozostałe – z opłat cmentarnych, z mandatów, z usług Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, z usług gastronomicznych, z wynajmu hali widowiskowo-sportowej, pomieszczeń w szkołach, w Urzędzie itp. – zaplanowano łącznie na poziomie 1.040,5 tys. zł, tj. więcej o ponad 500 tysięcy zł niż w br. Tak duża różnica wynika z wprowadzenia do budżetu kwoty ponad 452 tys., tj. środków pozyskanych przez Szkołę Podstawową Nr 1, Gimnazjum Integracyjne i Przedszkole Miejskie na kontynuację projektów w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki rozpoczętych w II półroczu 2008 roku. Obejmują one finansowanie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów oraz poszerzenie oferty przedszkolnej dla dzieci (wraz z doposażeniem placówek) i są w całości pokrywane ze środków unijnych.
Mniej na dodatki mieszkaniowe
Dodatkowo ustalona wstępnie przez Ministerstwo Finansów subwencja ogólna na 2009 rok (11.199.457 zł) jest o ponad 840 tysięcy zł większa od kwoty subwencji na 2008 rok (ustalonej ostatecznie na poziomie 10.358.111 zł).
Część subwencji ogólnej przypada na wydatki związane z wypłatą dodatków mieszkaniowych) i wynosi ona 260.781 zł (mniej o 108.671 zł wobec 369.452 zł w 2008 roku).
Dotacje celowe z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz realizowane na podstawie porozumień zostały ustalone na poziomie 5.606.200 zł (wobec 5.004.412 zł w 2008). Zwiększenie wynika przede wszystkim z urealnienia przez Wojewodę dotacji na wypłatę świadczeń rodzinnych.
W 2009 roku na dofinansowanie bieżących zadań własnych z zakresu pomocy społecznej z budżetu centralnego ma wpłynąć kwota 1.063.000 zł, tj. więcej zaledwie o 16.000 zł niż w 2008 roku (wzrost o 1,5 proc.).
WYDATKI
Wydatki ogółem zaplanowano na kwotę 35.264.702 zł (wzrost do planowanych wydatków na 2008 rok o 208.790 zł, tj. o 0,6 proc. ).
Na wydatki o charakterze inwestycyjnym zaplanowano 5.846.500 zł, tj. o 2.674.000 zł mniej niż w uchwale budżetowej na 2008 rok.
Zadłużenie
Z dochodów i przychodów przeznaczono 1.130.827 zł na spłatę kredytów bankowych zaciągniętych w latach 2003 – 2007.
Obok rat kapitałowych dużym obciążeniem dla budżetu w 2009 roku będzie także obsługa zadłużenia, na ten cel przeznaczono 765 tysięcy zł.
Wynagrodzenia
W 2009 roku w zakresie wydatków bieżących zaplanowano wzrost środków na wynagrodzenia we wszystkich jednostkach gminnych średnio o 6 – 9 proc. (bez uwzględnienia płac zw. z realizacją nowych lub dodatkowych zadań). Natomiast na pozostałe wydatki rzeczowe (z wyłączeniem osobowych i majątkowych) w większości działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej założono wzrost o 4 proc.
Więcej na rekreację i święta
Powyżej tego wskaźnika znacząco wzrastają bieżące wydatki na utrzymanie obiektów i urządzeń turystyczno-rekreacyjnych (o 50 proc. z 20 tys. do 30 tys. zł), na utrzymanie cmentarzy komunalnych (o 17 proc, tj. o ponad 25 tys. zł), na promocję (o 20 proc., tj. o 20 tys. zł), na obsługę długu publicznego (o 102,4 proc. - więcej 387 tys.), na dotacje dla przedszkola publicznego w Łobzie (o 14,6 proc., tj. z 1.031 tys. do 1.181,5 tys. zł – więcej o 150,5 tys. zł), na oczyszczanie miast i wsi (o 39,4 proc. - więcej o 50,6 tys.), na utrzymanie zieleni (o 60 proc., tj. z 75 tys. do 120 tys. zł), na utrzymanie terenów ogólnodostępnych (o 84 proc., tj. z 50 tys. do 92 tys. zł), na organizację świąt lokalnych (o 40 proc., tj. z 50 tys. do 70 tys. zł), na dotacje dla Łobeskiego Domu Kultury na bieżące funkcjonowanie (o 25 proc. tj. o 200 tys. zł), na ochronę zabytków (o 250 proc., tj. z 10 tys. do 35 tys. zł).
W sumie wydatki bieżące - z wyłączeniem zadań zleconych - zwiększają się w stosunku do planu na 2008 rok o ponad 2.280 tys. zł (tj. o 10,6 proc.).
Wszystkie wydatki bieżące (wraz z zadaniami zleconymi) zamykają się w kwocie wyższej od planowanych na rok 2008 o 2.882.790 zł tj. o 10,9 proc.
Duży wzrost wydatków bieżących oraz znaczące nakłady inwestycyjne powodują, że budżet przyszłoroczny będzie deficytowym. W celu pokrycia deficytu zaplanowano emisję obligacji komunalnych w wysokości 3.050 tys. zł, a także zaciągnięcie pożyczek w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie w łącznej kwocie 950 tys. zł.
Nakłady przewidywane na realizację zadań inwestycyjnych oraz na zakupy majątkowe wynoszą 5.846.500 zł i stanowią prawie 17 proc. ogółu wydatków. W przyszłorocznym budżecie zaplanowano także znaczące środki finansowe na cele remontowe (powyżej 550 tysięcy zł).
Obciążeniem dla budżetu Gminy będzie w roku przyszłym spłata rat kapitałowych od zaciągniętych już kredytów i obsługa całego zadłużenia – na co łącznie zaplanowano prawie 1.895,8 tys. zł. op