W poniedziałek, 23 czerwca, oficjalnie oddano do użytku największą inwestycję drogową w historii Świdwina, czyli przebudowę przejścia przez miasto w ciągu drogi wojewódzkiej nr 162.
Przygotowania do tego ogromnego zadania inwestycyjnego trwały przez kilka lat, prace zajęły 11 miesięcy. Wykonawcę goniły terminy, użytkownicy drogi napotykali na wiele uciążliwości, jednak wszystko udało się szczęśliwie doprowadzić do końca.
Nie sposób przecenić znaczenia, jakie ma ta inwestycja dla rozwoju miasta. Dotychczasowa droga wojewódzka przecinająca Świdwin od dawna już nie radziła sobie z nasilającym się ruchem samochodów, w dodatku jej fragment był wyłożony prowizorycznymi płytami betonowymi, a samochody zmierzające z kierunku Drawska Pomorskiego w stronę Kołobrzegu przejeżdżały przez centrum Świdwina.
Dzięki modernizacji udało się rozwiązać problemy. Zakres robót budowlanych objął: budowę nowego odcinka ulicy między ulicą Armii Krajowej i Kołobrzeską, modernizację ciągów ulic Kołobrzeskiej, Drawskiej i Armii Krajowej, przebudowę zatok autobusowych, przebudowę przepustów pod drogą, korektę wlotów skrzyżowań z drogami miejskimi, przebudowę zatok postojowych, budowę i przebudowę chodników i ciągów pieszo – rowerowych, ustawienie barier sprężystych zabezpieczających ruch pojazdów, wykonanie pełnego i kompleksowego oznakowania poziomego i pionowego, wykonanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulicy Drawskiej i Wojska Polskiego, ustawienie barier ochronnych dla pieszych, ustawienie ogrodzenia łańcuchowego, budowę i przebudowę infrastruktury podziemnej w zakresie kanalizacji deszczowej, elektrycznej teletechnicznej i gazowej, budowę i przebudowę oświetlenia drogowego w zakresie instalacji kablowych oraz słupów oświetleniowych.
W sumie zmodernizowano 3 kilometry drogi, wybudowano kolejnych 300 metrów, zmodernizowano 13 skrzyżowań 2 obiekty mostowe i przepusty pod drogą, 2 miejsca postojowe, 2 zatoki autobusowe i wykonano 2 kilometry kanalizacji deszczowej.
Zamawiającym był Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, a przedstawicielem zamawiającego Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie. Inżynierem kontraktu była firma PUI Eko – Inwest ze Szczecina, autorem projektu Lafrentz – Polska sp. z o. o. z Poznania, a wykonawcą robót budowlanych „Pol Dróg Drawsko Pomorskie S.A.”.
Zmodernizowana droga wyprowadziła uciążliwy ruch tranzytowy na obrzeża miasta, poza zwartą i krętą zabudowę miejską. Znacznie poprawiło się bezpieczeństwo zarówno zmotoryzowanych, jak i pieszych użytkowników.
Marszałek województwa zachodniopomorskiego Władysław Husejko podkreślił podczas otwarcia, że jest to pierwsza inwestycja w całości zrealizowana przez obecny Zarząd Województwa, a jednocześnie ostatnia współfinansowana w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Burmistrz Świdwina Jan Owsiak podziękował władzom wojewódzkim oraz przedstawicielom firm i instytucji uczestniczących w zadaniu za ogrom włożonej pracy. (wp)