Młodzieżowe Miniprzedsiębiorstwo i inne pomysły w „Chrobrym”
Artykuł na temat kół zainteresowań, powstaniu i działalności Młodzieżowego Miniprzedsiębiorstwa oraz o Szkolnej Internetowej Grze Giełdowej, w Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Gryficach, napisany przez uczniów z drugiej klasy o profilu matematyczno-fizycznym z wyżej wymienionej szkoły.
Nowe możliwości rozwijania zainteresowań
Od połowy września dla uczniów LO im. Bolesława Chrobrego w Gryficach, szkoła to nie tylko obowiązek i przymusowa nauka. Z inicjatywy starostwa powiatowego w Gryficach zaczęły odbywać się zajęcia dodatkowe. Dzięki środkom z Unii Europejskiej szkoła mogła przystąpić do programu wyrównującego szanse edukacyjne dzieci i młodzieży z rodzin ubogich. Uczniowie mogli wybrać między zajęciami rozwijającymi wiedzę i umiejętności (koło matematyczne, historyczne i biologiczno-chemiczne), zajęciami rozwijającymi zainteresowania, zamiłowania i uzdolnienia (warsztaty plastyczne, zespół tańca ludowego), zajęciami o charakterze psychologiczno-pedagogicznym (socjoteraupetyczne, z komunikacji interpersonalnej), a zajęciami o charakterze sportowo-rekreacyjnym (piłka koszykowa, piłka siatkowa, lekka atletyka). Dodatkowo zorganizowano także kółko technologii informacyjnej i kółko “Młody przedsiębiorca” - kształtujące podstawy przedsiębiorczości.
Dużym zainteresowaniem cieszą się także zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, pomagające w problemach z nauką, pozwalające nadrobić zaległości i rozwiać wątpliwości odnośnie któregoś z zagadnień. Zajęcia te nie tylko rozwijają, mobilizują, i pożytecznie wypełniają czas, ale także pokazują nowe perspektywy, są najlepszą inwestycją w przyszłość.
Młodzieżowe
Miniprzedsiębiorstwo
W Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Gryficach rusza projekt Mini-przedsiębiorstwa.
Uczniowie którzy wyrazili chęć otwierają własną działalność tj. przygotowują produkt, rejestrują swoje przedsiębiorstwo według standardowych procedur, tworzą kampanię reklamową i wychodzą z produktem na rynek zbytu, którym jest szkoła. Działalność ta wiąże się ze wszystkimi obowiązkami prawdziwego przedsiębiorstwa, łącznie z prowadzeniem całej dokumentacji, czy odprowadzaniem podatków (podatki odprowadzane są do Rady Szkoły). Dodatkowo uczniowie mogą poszerzyć rynek zbytu o inne szkoły, jeśli zapewnią sobie zgodę dyrektorów obydwu szkół. Przedsiębiorstwo zostaje zamykane jeszcze przed końcem roku szkolnego, a każdy może wziąć udział w projekcie tylko raz. Wszystkie przedsiębiorstwa, oceniane są według pewnych kryteriów, i te najlepsze przechodzą na wyższe szczeble rywalizacji.
Pierwsze spotkanie członków Młodzieżowego Miniprzedsiębiorstwa
Dnia 24.09.2007 roku w Liceum Ogólnokształcącym im. Bolesława Chrobrego w Gryficach odbyło się pierwsze spotkanie członków Młodzieżowego Miniprzedsiębiorstwa, które rozpoczyna swoją działalność pod opieką pani Jowity Łubińskiej - nauczyciela podstaw przedsiębiorczości. W jego skład wchodzą uczniowie klasy drugiej o profilu matematyczno - fizycznym. W spotkaniu, oprócz założycieli i opiekuna, uczestniczył także gość specjalny, a mianowicie Aureliusz Górski. Aureliusz jest byłym uczniem pani Łubińskiej i jak twierdzi, to dzięki niej zainteresował się ekonomią.
- W przeszłości, podobnie jak wy, brałem udział w Młodzieżowym Miniprzedsiębiorstwie. Zyskałem dzięki temu ogromne doświadczenie i przekonałem się jak bardzo interesujące jest prowadzenie firmy. Dziś dzięki temu, czego nauczyłem się podczas uczestnictwa w tym konkursie, łatwiej jest mi prowadzić własną działalność. Czas, jaki wtedy poświęciłem teraz przynosi mi wymierne korzyści. – mówi Aureliusz.
Aktualnie wiąże on swoje życie zawodowe właśnie z ekonomią. Korzystając z życzliwości i doświadczenia Aureliusza uczniowie klasy drugiej poprosili go o pomoc w prowadzeniu działalności, w której jednym z warunków założenia Młodzieżowego Miniprzedsiębiorstwa jest powołanie konsultantów w różnych dziedzinach. Aureliusz zgodził się zostać konsultantem do spraw marketingu.
Spotkanie rozpoczęło się około godziny 15:00 przemówieniem jednego z założycieli Młodzieżowego Miniprzedsiębiorstwa i przywitaniem gościa. Miało charakter organizacyjny. W drugiej części spotkania młodzi przedsiębiorcy dokonali wyboru produktu głównego. Następnie Aureliusz przekazał uczniom wiele istotnych informacji na temat prowadzenia działalności, a także podzielił się z nimi wrażeniami, jakich doznał, gdy sam uczestniczył w konkursie. W trzeciej fazie spotkania drugoklasiści wraz ze swym konsultantem dokonali segmentacji rynku, na jakim ich produkt będzie istniał, co miało na celu wyłonienie głównych konsumentów. Grupą docelową okazali się uczniowie. Później Aureliusz wraz z panią Jowitą Łubińską przekazali uczestnikom spotkania informacje niezbędne do stworzenia i przeprowadzenia wśród konsumentów ankiety.
Spotkanie zakończyło się uroczystym podziękowaniem dla konsultanta za poświęcony czas i gotowość pomocy przy działalności Młodzieżowego Miniprzedsiębiorstwa. Całe spotkanie przebiegało w bardzo przyjaznej i miłej atmosferze.
A propos inwestycji; rusza Szkolna Internetowa Gra Giełdowa!
Już w październiku rozpoczyna się czwarta edycja Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej (SIGG) organizowanej przez Fundację Edukacji Rynku Kapitałowego przy wsparciu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Jest to konkurs, który ma młodych ludzi czyli potencjalnych przyszłych inwestorów nauczyć mechanizmu działania giełdy oraz rynku kapitałowego. Przez cztery miesiące uczestnicy gry mają za zadanie osiągnięcie jak najwyższego zysku.
Każda z drużyn na samym początku dostaje wirtualne 100 000 zł i musi je jak najmądrzej zainwestować na warszawskiej giełdzie, kupując i sprzedając akcje spółek giełdowych wchodzących w skład indeksów WIG20 oraz MIDWIG. Nasze decyzje muszą być przemyślane i podejmowane po analizie sytuacji danej spółki na rynku. Wszyscy uczestnicy gry mają równierz dostęp do internetowego modułu edukacyjnego, który pomaga w prosty sposób wytłumaczyć wszystkie tajniki giełdy.
Gra rozpoczyna się 15 października 2007 roku i potrwa do 11 stycznia 2008 r., a dla najlepszych czekają atrakcyjne nagrody. (r)
To wspaniale, że uczniowie mają możliwość wybierania i mogą sami podejmować decyzje co dla nich jest najlepsze. Dzięki temu świat idzie do przodu. Gratuluję pomysłu.
~miodek
2007.11.02 08.46.26
jako byly uczen powinienes zwazac na ortografie zebys nie musiak sie wstydzic za siebie i (byla) szkola za ciebie
z powazaniem prof.miodek
~BŁY UCZEŃ
2007.10.20 20.43.11
JAKO BYŁY UCZEŃ JESTEM ZDZIWIONY, ŻE SZKOŁA OGÓLNOKSZTAŁCĄCA BAWI SIE W SPECJALISTYCZNE EKONOMICZNE GRY. A CO Z MATURĄ? JEŻELI SĄ UCZNIOWIE KTÓRZY INTERESUJĄ SIE EKONOMIĄ POWINNI SIĘ EDUKOWAĆ W LICEUM EKONOM ICZNYM A NIE W OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM. NAUCZYCIELE I UCZNIOWIE ZOBACZĄ DOPIERO PO WYNIKACH MATURALNYCH JAK BARDZO OPŁACIŁO SIĘ BAWIĆ SIĘ W SKLEP NOTABENE BAWIŁEM SIE W SKLEP JAK MIAŁEM 6 LAT, JAK CHODZIŁEM DO LICEUM MYŚLAŁEM O CZYMŚ INNYM I DOBRZE NA TYM WYSZEDŁEM. BAWCIE SIE DALEJ W SKLEP A JA ŻYCZE POWODZENIA NA MATURZE. JAK WAM NIE PÓJDZIE TO MOŻE ZNAJDZIE SIE DLA WAS MIEJSCE NA BAZARZE W GRYFICACH. POZDROWIENIA DLA NAUCZYCIELI I DYREKCJI KTÓRA NA TO ZEZWALA. P.S. TA SZKOŁA MA PEWNE TRADYCJE TO NIEPRZEDSZKOLE.