Śmieci garażowe ponownie będą przedmiotem obrad rady
(ŁOBEZ) Podjęta przez radę uchwała nakładająca na właścicieli garaży obowiązek zawierania umów na wywóz śmieci jak na razie nie będzie obowiązywać.
26 kwietnia rada miejska zmieniła uchwałę, określającą regulamin czystości i utrzymania porządku w gminie. W uchwale znalazł się kontrowersyjny zapis, zobowiązujący właścicieli garaży do zawierania umów na wywóz śmieci. W myśl uchwały każdy „garażowicz” obciążony ma zostać 10 zł rocznie za opróżniany raz na dwa tygodnie pojemnik. Do tego dochodzi jeszcze opłata za dzierżawę pojemnika.
Rozwiązanie to przedsięwzięte przez burmistrza Łobza miało ukrócić proceder nielegalnego składowania śmieci na terenie garaży przy ulicy Bocznej. Tyle, że gmina obciążyła odpowiedzialnością za problem właścicieli garaży, wiążąc to z zapowiadanym przez rząd wprowadzeniem podatku śmieciowego (każdy właściciel nieruchomości miałby płacić do gminy podatek, a ta zajmowała by się wywozem śmieci). Jednym z argumentów przeciwnych takiemu rozwiązaniu, wygłoszonym jeszcze na kwietniowej sesji było zwiększenie przez gminę nacisku na właścicieli nieruchomości, którzy nie mają podpisanych umów na wywóz śmieci i są niejako potencjalnymi dostarczycielami śmieci na teren garaży.
- Gmina może dyscyplinować właścicieli nieruchomości do zawierania umów z PUK. Daje to jednak krótkotrwały efekt – twierdzi wiceburmistrz Ireneusz Kabat. – Gdy właściciel po zawarciu umowy nie zapłaci za wywóz śmieci, zakład zrywa wówczas z nim umowę i wracamy do punktu wyjścia. -
Tego typu rozwiązanie władze miasta tłumaczą również poniesionymi w ubiegłym roku wydatkami na usunięcie wysypiska, które właściwie nie dały efektu. Trudno jednak właścicielom garaży zgodzić się na tego typu odpowiedzialność zbiorową. Kontrowersyjny zapis stał się przyczyną ubiegłotygodniowego spotkania właścicieli garaży z władzami miasta.
Z informacji jakich udzielono nam w urzędzie miejskim wynika, że zapis dotyczący wywozu śmieci stać się ma jeszcze raz przedmiotem obrad radnych. Jak na razie PUK nie będzie też zawierał żadnych nowych umów z właścicielami wspomnianych nieruchomości. Jak twierdzi burmistrz Ryszard Sola, część z nich przystała na inne rozwiązanie, godząc się na wkup 50-litrowych worków na śmieci. Ewentualna zmiana w uchwale polegać może na obłożeniu właścicieli garaży obowiązkiem wykupienia dwóch takich worków w ciągu roku, co ma być tańszym rozwiązaniem – w myśl obowiązującego zapisu każdy właściciel garażu płaci około 17 zł rocznie. Po wejściu tej zmiany koszt ten zmniejszyłby się do 8 zł. (gp)