(POWIAT) Już od dłuższego czasu Międzygminne Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami w Wardyniu Górnym przeżywa kłopoty finansowe. Temat pojawia się co jakiś czas na posiedzeniach Zarządu Powiatu i sesjach rad gmin. Jednak nikt nie kwapi się, by go definitywnie rozwiązać. Ostatnio zajął się tematem Zarząd Powiatu, który zajął stanowisko, by sprzedać udziały i wycofać się ze spółki. A miało być tak pięknie...
Przypomnijmy, że projekt utworzenia MPGO powstał w 1999 roku i od samego początku realizowany był dzięki finansowej pomocy Duńskiej Agencji Ochrony Środowiska (DEPA), Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie oraz w ramach środków pozyskanych ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Rząd Królestwa Danii przeznaczył na realizację tego przedsięwzięcia prawie 11 mln koron duńskich, a na uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod jego budowę uczestniczył przedstawiciel Ministerstwa Środowiska i Energii Danii. Iluż to wtedy było gości, m.in.: ówczesny starosta Zdzisław Chojnacki, burmistrz Połczyna Barbara Nowak, wiceprzewodniczący Wojewódzkiego FOŚiGW Józef Faliński, wicemarszałk Krzysztof Modliński, przewodniczący Rady Nadzorczej MPGO w Świdwinie Lesław Ryżlak.
Prezesem spółki został Arkadiusz Kurosz, który w ubiegłym roku złożył rezygnację. Po nim prezesem Zarządu została Jolanta Jabłońska-Wojciul. Kłopoty pogłębiły się wraz z wycofaniem się ze spółki miasta Świdwin i gminy Brzeżno. Teraz chce się wycofać Powiat Świdwiński. Co więc czeka MPGO? A przecież sam pomysł funkcjonowania takiego przedsiębiorstwa wydaje się ważny dla całego powiatu. O tym jednak muszą rozmawiać władze wszystkich gmin i powiatu razem.
Poniżej przedstawiamy stanowisko, jakie zajął niedawno Zarząd Powiatu. (r)
* * *
Zarząd przeanalizował sprawę podwyższenia kapitału zakładowego i funkcjonowania Międzygminnego Przedsiębiorstwa Gospodarki Odpadami w Wardyniu Górnym i wypracował stanowisko.
Spółka została utworzona w 2004 r. przez:
Powiat Świdwiński 48 udziałów (38,7%),
Gminę Połczyn - Zdrój 28 udziałów (22,6%),
Gminę Czaplinek 24 udziały (19,4%),
Gminę Świdwin 10 udziałów (8,1%),
Gminę Rąbino 7 udziałów (5,6%),
Gminę Sławoborze 7 udziałów (5,6%).
Aktualnie kapitał zakładowy Spółki wynosi 62 tys. zł (ogółem 124 udziały, wartość nominalna jednego udziału 500 zł).
Gmina Połczyn - Zdrój wniosła wkład rzeczowy w postaci nieruchomości niezabudowanej o wartości 14 tys. zł (grunt, na którym został wybudowany Zakład Gospodarki Odpadami). Pozostali wspólnicy swoje udziały pokryli gotówką.
Celem utworzenia Spółki było wprowadzenie międzygminnej, ochraniającej środowisko gospodarkami odpadami komunalnymi, a w tym wdrożenie selektywnej zbiórki odpadów wtórnych (sortowanie i sprzedaż surowców do recyklingu) oraz zagospodarowanie osadów ściekowych poprzez produkcję i sprzedaż kompostu, a także składowanie reszty śmieciowej.
Jednym z założeń projektu był maksymalny odzysk surowców wtórnych i składowanie w kwaterze jak najmniejszej ilości odpadów zmieszanych (tzw. reszty śmieciowej).
Spółka wybudowała nowoczesny Zakład Gospodarki Odpadami w Wardyniu Górnym, złożony z kompostowni, sortowni, kwatery na resztę śmieciową oraz obiektów towarzyszących.
Wartość projektu - koszt budowy Zakładu to 24,5 mln zł. Wg pierwotnych założeń w projekcie miały uczestniczyć wszystkie gminy powiatu świdwińskiego. Na etapie tworzenia Spółki z uczestnictwa w projekcie wycofało się miasto Świdwin i gmina Brzeżno.
Obecnie Spółka wymaga dokapitalizowania.
Zarząd Powiatu wypracował następujące stanowisko:
1. Spółka wypełnia zadania prawem przypisane samorządom gminnym i działa na rzecz mieszkańców gmin będących wspólnikami tj. gm. Połczyn - Zdrój, Czaplinek, Świdwin, Rąbino i Sławoborze.
2. Nierentowna jest podstawowa działalność Spółki tj. gospodarka odpadami
komunalnymi i zagospodarowanie osadów ściekowych. W związku z tym gminni wspólnicy powinni dofinansować bieżącą działalność Spółki i pokryć straty.
3. Samorząd powiatu świdwińskiego zainicjował utworzenie Spółki i wybudowanie nowoczesnego Zakładu Gospodarki Odpadami. Organizacyjnie i finansowo wsparł przedsięwzięcie tj. wpłacił 24 tys. zł, obejmując w Spółce 48 udziałów 38,7% ogółu udziałów oraz wpłacił 84 tys. zł na kapitał zapasowy, ponadto udzielił poręczeń na kwotę 5 mln 175 tys. zł (tj. 30,3 % ogółu poręczeń).
4. Zarzut, że Zarząd Powiatu działa na szkodę Spółki, Zarząd uznaje za nietrafiony i niezgodny z rzeczywistym działaniem Powiatu na rzecz polepszenia powiatowej gospodarki odpadami i zaangażowaniem w sprawy Spółki.
5. Wybudowanie Zakładu umożliwiło gm. Połczyn - Zdrój zamknięcie wysypiska w Kołaczu i składowanie odpadów w Wardyniu. Gmina Połczyn - Zdrój jest głównym dostawcą odpadów do Wardynia i czerpie pożytki z funkcjonowania Zakładu tj. kasuje opłatę za
wykorzystanie środowiska około 250 tys. zł rocznie i podatek od nieruchomości około 120 tys. zł.
6. Wyniki finansowe Spółki mogą ulec poprawie przed wszystkim poprzez zwiększenie ilości odpadów kierowanych do Zakładu. Powiat jako jednostka samorządowo - administracyjna nie ma mieszkańców, bowiem są oni mieszkańcami gmin. Dlatego, za najlepsze Zarząd uznał powrót do realizacji pierwotnych założeń projektu tj. wejścia do Spółki miasta Świdwin (15 tys. 798 mieszkańców) i gminy Brzeżno (2 tys. 921 mieszkańców). Odpady z tych gmin powinny być kierowane do Wardynia.
7. Dalsze finansowe angażowanie Powiatu w funkcjonowanie Spółki nie jest możliwe, bowiem jest sprzeczne z ustawą o finansach publicznych.
8. Uczestnictwo Powiatu w Spółce ma charakter epizodyczny. Udziały przez Powiat zostały objęte powierniczo tj. z uwzględnieniem planu ich sprzedaży. Powiat spełnił rolę inicjatora i organizatora przedsięwzięcia. Obecnie powinien zbyć swoje udziały w powiązaniu z przekazaniem zobowiązań z tytułu udzielonych poręczeń i wyjść ze Spółki. W tym celu Zarząd Powiatu przygotuje ofertę sprzedaży udziałów i zgodnie z § 15 Umowy Spółki, w pierwszej kolejności przedłoży ją Wspólnikom.