(RESKO) NIK przedstawiła 7 czerwca 2013 r. wyniki kontroli, jaką przeprowadziła pod kątem wykonywania zadań gmin dotyczących ochrony zwierząt. Pod lupą NIK znalazły się m.in. gmina Resko, Animal Control oraz Animals z Białogardu. Wszyscy kontrolowani otrzymali negatywną ocenę.
Na łamach naszej gazety pisaliśmy o firmie Control Animal, która wyłapywała bezdomne psy dla gminy Resko. W czerwcu ukazał się raport NIK dotyczący ochrony zwierząt. Wynika z niego. że prawo łamane było nie tylko przez Control Animal, Hotel dla Zwierząt w Sierakowie, ale i Schronisko w Białogardzie, do którego trafiały i trafiają psy z gminny Łobez i Węgorzyno.
Prezes Inspektoratu Towarzystwa Ochrony Zwierząt ANIMALS w Białogardzie nie wnioskował o wydanie zezwolenia do wójtów żadnej z 30 gmin, w których świadczył usługę wyłapywania bezdomnych zwierząt, gdyż uważał – niezasadnie – że wystarczy zawarta z gminą umowa na świadczenie opieki nad bezdomnymi zwierzętami, natomiast firma ANIMAL CONTROL z Polic nie miała zezwoleń na odławianie zwierząt w 11 gminach.
W latach 2011–2012 dziesięć gmin (Pyrzyce, Kamień Pomorski, Dolice, Stare Czarnowo, Dziwnów, Lipiany, Trzcińsko-Zdrój, Nowe Warpno, Przelewice i Dobra z województwa zachodniopomorskiego, zapłaciło 86,9 tys. zł firmie Animal Control z Polic za odłowienie 471 bezdomnych zwierząt, z których 227 nie dostarczono do schronisk. Firma nie prowadziła ewidencji odłowionych zwierząt i nie poinformowała też Gminy Police, o tym, iż od listopada 2009 roku nie dysponuje nieruchomością w Węgorniku, na której to – zgodnie z warunkami udzielonego zezwolenia na prowadzenie działalności – miały być przetrzymywane wyłapywane zwierzęta.
Do schroniska w Białogardzie pośrednik współpracujący z podmiotem prowadzącym to schronisko dostarczał psy wyłapane m.in. na terenie województwa świętokrzyskiego, z gmin położonych w odległości nawet ok. 500 km. W celu uzyskania zlecenia na wyłapywanie zwierząt przedsiębiorca przedstawiał gminom m.in. protokół kontroli przeprowadzonej 26 maja 2011 r. przez inspektorów Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w schronisku w Białogardzie, w którym potwierdzono prawidłowe funkcjonowanie schroniska. Na wniosek Zachodniopomorskiego WLW władze okręgowe TOZ w województwie zachodniopomorskim w dniu 19 stycznia 2012 r. wyjaśniły, że inspektorzy TOZ wykonali kontrolę samowolnie, a protokół kontroli został unieważniony. Na koszt odłowienia zwierząt z terenu tych gmin oraz dostarczenia do schroniska składały się: koszty transportu (przy stawkach od 2,20 do 3,54 zł/km) oraz opłata w kwocie 610 zł dla wyłapującego, jednorazowa opłata od 1,2 tys. zł do 1,5 tys. zł za przyjęcie każdego psa do schroniska.
W niewystarczającym stopniu Inspekcja Weterynaryjna reagowała też na przypadki prowadzenia schronisk bez zawiadomienia w wymaganym terminie o zamiarze rozpoczęcia takiej działalności. Na przykład: Hotel dla Zwierząt w Sierakowie, gdzie rzekomo miały trafiać psy z Reska, przyjmował i przetrzymywał bezdomne psy i koty wyłapane z 14 gmin województwa zachodniopomorskiego, mimo że nie zapewniał warunków niezbędnych do prowadzenia takiej działalności. Prowadzący Hotel nie posiadał zezwolenia Burmistrza Polic na prowadzenie schroniska dla bezdomnych zwierząt. Prowadzenie schroniska dla zwierząt (bo tym w istocie był Hotel) oraz prowadzenia miejsc kwarantanny nie zostało zgłoszone do Powiatowego Lekarza Weterynarii. W Hotelu nie zapewniono odpowiednich warunków bytowania zwierząt oraz opieki weterynaryjnej. Psy nie były szczepione przeciwko wściekliźnie oraz nie były kastrowane i sterylizowane. Nie prowadzono też rzetelnej ewidencji zwierząt, w tym przekazanych do adopcji.
6 grudnia 2011 r. PLW w Białogardzie wydał zakaz prowadzenia działalności i wykreślił z rejestru podmiotów nadzorowanych schronisko prowadzone przez Inspektorat Towarzystwa Ochrony Zwierząt ANIMALS w Białogardzie. Decyzja ta została utrzymana w mocy przez WLW w Szczecinie, 13 września 2012 r. WSA w Szczecinie oddalił skargę Inspektoratu i w tym samym dniu podmiot ten złożył kolejny wniosek o rejestrację schroniska. Wniosek dotyczył „dotychczas prowadzonego schroniska w tym samym miejscu”. W dniu 11 października 2012 r. schronisko zostało ponownie wpisane do rejestru podmiotów nadzorowanych.
We wszystkich umowach zawartych przez gminy ze schroniskami i podmiotami odławiającymi zwierzęta, wysokość opłat za zapewnienie opieki nie była skalkulowana w oparciu o rzeczywiste koszty takich usług, zaś wydatki były ograniczane kosztem dobra zwierząt. Na przykład w schronisku w Białogardzie z pozyskanych od gmin środków w wysokości 921,5 tys. zł, na pokrycie kosztów utrzymania zwierząt wydatkowano 460,3 tys. zł, tj. 50 proc. przychodów. Pozostałe środki zostały wykazane jako zysk i – jak wynika wyłącznie z wyjaśnień prowadzącego schronisko prezesa Stowarzyszenia – zostały wykorzystane na prowadzoną systemem gospodarczym modernizację schroniska.
Stosowany powszechnie system finansowania schronisk, polegający na wypłacaniu ryczałtowych stawek za odłowienie jednego zwierzęcia, powoduje, że w interesie osób prowadzących schroniska jest, aby zwierzęta przebywały tam jak najkrócej. Wskazywano przy tym na bulwersujące przykłady fatalnych warunków, w jakich żyją zwierzęta w schronisku w Białogardzie oraz praktyki wyłapywania psów donikąd. W schronisku w Białogardzie w latach 2011–2012 przeprowadzono jeden zabieg kastracji i jeden sterylizacji, a przyjęto w tym okresie do schroniska 1.151 zwierząt.
RESKO
Urząd Miejski w Resku otrzymał negatywną ocenę kontrolowanej działalności w zakresie regulacji prawnych, w tym przestrzegania przepisów prawa miejscowego odnoszących się do ochrony zwierząt oraz realizacji zadań mających na celu zapobieganie bezdomności i opiekę nad wyłapanymi zwierzętami bezdomnymi.
Ocena uzasadniona jest następującymi nieprawidłowościami ustalonymi w toku kontroli: zlecanie do września 2012 r. wyłapywania i opieki nad bezdomnymi zwierzętami z terenu Gminy firmie Animal Control z Polic (dalej AC), która nie posiada zezwolenia Burmistrza na prowadzenie działalności na terenie Gminy w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami. Niepodpisanie przez burmistrza do 3.09.2012 r. umowy ze schroniskiem na zapewnienie miejsca i opieki bezdomnym zwierzętom wyłapanym na terenie Gminy oraz brak udokumentowanego rozeznania warunków przetrzymywania przez AC wyłapanych zwierząt. Kolejnym zarzutem jest nieokreślenie przez burmistrza w zezwoleniu na wyłapywanie zwierząt wydanym firmie IGMAT z Reska schroniska dla bezdomnych zwierząt oraz brak zobowiązania zleceniobiorcy do podpisania umowy ze schroniskiem na odbiór i przetrzymywanie wyłapanych zwierząt z terenu Gminy. Urząd nie Określił w umowach zawartych z AC warunków i zasad przetrzymywania przez firmę wyłapanych bezdomnych zwierząt, które m.in. zgodnie z założeniami Programu 2012 miały być poddane w schronisku obligatoryjnej kastracji lub sterylizacji; Urząd nie monitorował w 2012 r. (do 3.09.) losów bezdomnych zwierząt wyłapanych i przetrzymywanych przez firm. AC.
Kolejny zarzut wobec urzędu dotyczył brak działalności informacyjno-popularyzatorskiej w zakresie zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy, w tym edukacji mieszkańców, o której mowa w Programach na 2012 i na 2013 rok.
W ocenie NIK, wydatkowanie przez Urząd w 2012 r. (do 3 września) środków za wyłapanie przez firmę AC w Gminie 29 bezdomnych psów i 17 kotów należy ocenić, jako wydatek poniesiony w następstwie działań niezgodnych z prawem, gdyż został zrealizowany na rzecz podmiotu nieposiadającego zezwolenia Burmistrza na prowadzenie takiej działalności na terenie Gminy. Ponadto przekazanie tych środków odbyło się z naruszeniem zasad gospodarności, ponieważ Urząd nie podejmował działań celem ustalenia warunków przetrzymywania przez AC wyłapanych zwierząt.
Burmistrz wyjaśnia
Na zarzuty kontroli NIK, burmistrz Reska wyjaśnił m.in: „...zlecenie odławiania bezdomnych zwierząt firmie AC …bez zapewnienia miejsc w schronisku było skutkiem braku na rynku lokalnym podaży tego rodzaju usług. Problem ten dotyczył także braku podaży usług z zakresu całodobowej opieki weterynaryjnej i zapewnienia miejsc w schronisku. Przy tym dodam, że: AC była jedyną firmą, która odpowiedziała na zapytanie ofertowe z 2012 r. (podobnie w 2011 r. i wcześniej) /…/. AC nie była zainteresowana uzyskaniem zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Gminy i nie występowała z wnioskiem o udzielenie takiego pozwolenia. Umowę tę wypowiedziano skutecznie z dniem 3.10.2012 r. Od XI/2012 r. odławianie zwierząt bezdomnych zlecono firmie IGMAT posiadającej stosowne zezwolenie Burmistrza z możliwością ich przekazywania do schroniska – na podstawie ustnej umowy z Burmistrzem Kołobrzegu. Umowa ta obowiązywała do czasu wejścia w życie porozumienia z Gminą Golczewo.…Mimo licznych prób … dopiero w XI/2012 r. udało się podpisać umowę z „EKO-WEST” s. c z siedzibą w Łobzie na realizację zadania w zakresie zapewnienia całodobowej opieki weterynaryjnej zwierzętom. Po doświadczeniach z realizacji Programu 2012 zauważono potrzebę opracowania sposobu prowadzenia działań edukacyjnych m.in. w zakresie odpowiedzialnej i właściwej opieki nad zwierzętami. Tak, więc celem zrealizowania postanowień zawartych w programie w tym zakresie, poleciłem Sekretarzowi Gminy rozszerzenie zakresu działania samodzielnego stanowiska ds. ochrony zdrowia i oświaty o realizację zadań w zakresie edukacji w szczególności informacyjno-popularyzatorskiej, adresowanej do społeczności gminnej”.
Pieniądze na ochronę
W Programie 2012 wskazano wysokość środków finansowych na jego realizację w kwocie 20 tys. zł, którą w ciągu roku zwiększono do kwoty 41.170 zł.
Gmina poddała zabiegom kastracji albo sterylizacji 43 koty i 10 psów, które wyłapano w wyniku zgłoszeń mieszkańców. Urząd prowadził dokarmianie kotów wolnożyjących przy współudziale społecznych karmicieli kotów. Na zakup karmy wydatkowano – 446 zł w 2012 r. oraz 672 zł do 31.03.2013 r.
W Programie 2013 zaplanowano środki finansowe w kwocie 131,5tys. zł, z tego: 86,9 tys. zł na współfinansowanie działalności Schroniska w Sosnowicach, 44,6 tys. zł – na pozostałe wydatki, w tym: 21,1 – odłowienie, 6,1 tys. zł – transport zwierząt do schroniska, 4,1 tys. zł – kastracja kotów i psów, 3,5 – leczenie zwierząt, 3,1 tys. zł – zakup karmy.
Pomimo, negatywnej oceny funkcjonowania Urzędu w latach 2012-2013 (do 31.03), NIK pozytywnie ocenia działania podjęte w Urzędzie w II półroczu 2012 r. w celu dostosowania kontrolowanej działalności do aktualnych wymogów prawa.
Dostosowanie działania urzędu do wymogów prawa nastąpiło dopiero po walce, jaką stoczyła radna Edyta Klepczyńska i po podjętych przez nią działaniach. Mimo zmiany w uchwale i w działaniu nie zabrakło krytycznych zdań na ten temat wśród niektórych radnych uzasadniających, że wcześniej było lepiej. MM
Od razu można się domyśleć , że jak walniesz w stół to nożyce się odezwą.Albert wyliczono cię i nie masz za wiele ruchu w wydatkach, i od razu atakujesz OPS. TAM PIENIĄDZE SĄ ZNACZONE I NIE WIELE MOŻNA ZDZIERŻYĆ DLA SIEBIE. W KWESTII PSÓW BYŁY DUŻE MOŻLIWOŚCI I PRZYCHYLNOŚĆ OSÓB CI ZNANYCH.
~ja
2013.10.15 13.37.12
w łobzie nalezałoby sie przyjzeć sprawie bezdomnych psów,czy one aby na pewno trafiają do schroniska w Białogardzie ;)
~mieszkanka
2013.10.14 18.23.21
gminy powiaty łobeskiego powinny doprowadzić do otwarcia lokalnego schroniska dla psów, jeszcze wiele obiektów po dawnych pegerach jest w agencji, które powiat może pozyskac na schronisko, powinna obowiązywać dewiza -nasze psy, nasze schronisko, za te pieniądze co płacimy dla różnych firm za wyłapywanie psów przez ostatnie lata powstałoby już schronisko, ale lepiej zapłącic i niech psa wywiozą bo wtedy oczy niewidzą tego cierpienia i okrucieństwa - jesteśmy wygodni i coraz bardziej niewiarygodni jako ludzie cywilizowani ! tolerujemy barbarzyńskie praktyki,mieszkanka.
~albert
2013.10.13 18.43.21
W Programie 2013 zaplanowano środki finansowe w kwocie 131,5tys. zł, z tego: 86,9 tys. zł na współfinansowanie działalności Schroniska w Sosnowicach, 44,6 tys. zł – na pozostałe wydatki, w tym: 21,1 – odłowienie, 6,1 tys. zł – transport zwierząt do schroniska, 4,1 tys. zł – kastracja kotów i psów, 3,5 – leczenie zwierząt, 3,1 tys. zł – zakup karmy.
A dla równowagi poproszę o identyczną wyliczankę z OPS :-)