Najlepsze wyniki egzaminów w Radowie, najgorsze w Dobrej
(POWIAT ŁOBESKI) Niedawno nauczyciele świętowali Dzień Edukacji narodowej. Odbyło się spotkanie z kuratorem na temat oświaty, a co mówią wyniki szkół ze sprawdzianu pisemnego szóstoklasistów, który odbył się w kwietniu tego roku?
Poniższe zestawienie przedstawia procent uczniów w gminach powiatu łobeskiego, którzy uzyskali wynik niski, średni lub wysoki.
niski średni wysoki
Gm. Radowo M. 14,6 78,0 7,3
Gm. Węgorzyno 26,4 56,6 17,0
Gm. Łobez 29,4 61,1 9,5
Gm. Resko 40,2 54,3 5,4
Gm. Dobra 47,2 49,1 3,8
Najgorzej wypada gmina Dobra, gdzie jest najwyższy odsetek wyników niskich ze sprawdzianu i najmniejszy wysokich. Poziom średni uzyskało 49,1 proc. Niezbyt dobrze wypadła gmina Resko, w której na poziomie wysokim napisało egzamin zaledwie 5,4 proc. uczniów, natomiast na poziomie niskim 40,2 proc. Na poziomie średnim egzamin napisało 54,3 proc. uczniów.
Najlepsze wyniki uzyskała gmina Radowo Małe, w której jest najwyższy odsetek poziomu średniego, bo 78 proc. i najniższy poziomu niskiego – 14,6. Poziom wysoki uzyskało tam 7,3 proc. Z kolei najwyższy odsetek wyników z poziomem wysokim był w gminie Węgorzyno, bo aż 17 proc., przy czym na poziomie niskim egzamin napisało 26,4 proc. uczniów, natomiast na poziomie średnim 56,6 proc. uczniów.
Przy tym rozłożeniu wyników gmina Łobez uzyskała wynik średni w porównaniu do ościennych gmin z wynikiem wysokim 9,5 proc, średnim 61,1 proc. i niskim – 29,4 proc.
Średnie wyniki gmin ze sprawdzianu to oczywiście połączenie wyników z różnych szkół. Niektóre z nich uzyskują wyniki bardzo dobre, jednak w zestawieniu z większymi placówkami o gorszych wynikach nauczania średni poziom jest, jaki jest.
Jak wyglądają nasze gminy w odniesieniu do gmin, które uzyskały najlepsze i najgorsze wyniki nauczania w województwie zachodniopomorskim?
Najlepsze wyniki uzyskała gmina Maszewo w powiecie goleniowskim, gdzie odsetek uczniów, którzy napisali sprawdzian z wynikiem średnim, wynosi aż 76 proc., z wynikiem wysokim – 14,1 proc., natomiast z wynikiem niskim – najmniej w całym województwie – 9,1 proc. Najgorzej natomiast wypadła gmina Kozielice w powiecie pyrzyckim, gdzie odsetek uczniów, którzy uzyskali poziom niski, wynosił aż 68,2 proc., poziom średni uzyskało 27,3 proc. natomiast poziom wysoki 4,5 proc.
Spośród sąsiednich gmin najgorsze wyniki uzyskała gmina Ostrowice w powiecie drawskim, w której odsetek uczniów wyniósł 50 proc., poziom średni uzyskało 45 proc. uczniów natomiast poziom wysoki – 5 proc. piszących egzamin oraz gmina Karnice, w powiecie gryfickim, w której najniższe wyniki osiągnęło 48,1 proc. uczniów, średnie 44,4 proc, natomiast wysoki – 7,4 proc.
Najwyższe wyniki w sąsiedztwie powiatu łobeskiego uzyskała gmina Wierzchnowo, w której średni poziom uzyskało 70,3 proc. uczniów,18,9 proc. uzyskało poziom niski, natomiast poziom wysoki 10,8 proc. oraz gmina Gryfice, w której poziom średni uzyskało 60,1 proc. uczniów, poziom niski 22,7 proc. poziom wysoki 17,2 proc.
Rozłożenie wyników wskazuje, że szkoły znajdujące się w gminach wiejskich częstokroć osiągają wyższe wyniki nauczania, niż szkoły w kompleksach miejskich. Patrząc na wyniki nauczania w poszczególnych gminach, należy sobie zadać pytanie, co jest tego przyczyną. W opracowaniu z Reska czytamy, że głównym powodem jest bezrobocie i eurosieroctwo, ale ten problem dotyka wszystkich mieszkańców tych gmin: Radowo Małe, Maszewo i Wierzchowo, gdzie osiągnięto bardzo dobre wyniki nauczania. Może więc nie trudna sytuacja w rodzinach, a sposób nauczania? Wystarczy jedynie wskazać, że w Radowie Małym wiodącym sposobem nauczania nie są lekcje wykładowe, a nowoczesne (wciąż tylko u nas, bo na zachodzie standardowe) sposoby prowadzenia zajęć i zachęcania uczniów do pracy i rozwijania własnych umiejętności. Może więc warto brać przykład od najlepszych choćby tylko po to, aby samemu stać się jeszcze lepszym. MM
Droga pani/pan MM. :-)))
Rodzaje lekcji jako formy nauczania
Rodzaje lekcji wyodrębniamy na podstawie układu jednostki lekcyjnej odpowiadającego ogólnym zasadom systemu dydaktycznego lub strategiom (strategii asocjacyjnej, strategii poszukującej, strategii operacyjnej, strategii eksponującej). Jednakże w praktyce poszczególne typy lekcji nie występują w czystej postaci, wskutek czego powstaje lekcja mieszana. Lekcje mieszane są najbardziej wartościowe, gdyż pozwalają stosować różne metody nauczania, przekazywać wiadomości, kształcić umiejętności oraz odpowiednie postawy.
Rodzaj lekcji wynika więc z realizacji funkcji dydaktycznych, a także z organizacji pracy, zastosowanych metod czy środków dydaktycznych. W związku z tym można wyróżnić dwa zakresy dydaktycznej klasyfikacji typów lekcji. W pierwszym zakresie za podstawę przyjmuje się funkcję dydaktyczną i miejsce lekcji w realizacji procesu nauczania, w drugim podstawą jest organizacja, metody lub środki przyjęte do realizacji zadań dydaktycznych. W metodyce wyróżnia się więc następujące typy lekcji:
Typy lekcji wynikające z funkcji dydaktycznych oraz stosunku do ogniw procesu nauczania i uczenia się:
1) lekcje wprowadzające i zaznajamiające uczniów z nowym materiałem,
2) lekcje służące opracowaniu nowego materiału,
3) lekcje powtórzeniowo - systematyzujące, które pozwalają powtórzyć, uogólnić, usystematyzować poznane wiadomości i umiejętności,
4) lekcje utrwalające, które mają utrwalić wiadomości, umiejętności i nawyki wstępnie poznane na innych lekcjach,
5) lekcje sprawdzające przygotowanie i postępy uczniów, oceniające uzyskane rezultaty,
6) lekcje korektywno - uzupełniające, których celem jest korekta błędów i usterek oraz uzupełnienie braków w przygotowaniu,
7) lekcje zawierające wszystkie ogniwa nauczania i uczenia się, co zapewnia pełny przebieg poznania i przyswojenia treści programowych na zajęciach,
8) lekcje obejmujące parę wybranych ogniw procesu nauczania i uczenia się.
Kolejny zakres typów lekcji uzależniony jest od organizacji pracy, doboru metod oraz środków dydaktycznych. Na tej podstawie można wyróżnić następujące typy lekcji:
1) lekcja pracy zespołowej,
2) lekcja uczenia się pod kierunkiem,
3) lekcja referatowa,
4) lekcja samodzielnej pracy uczniów pracy uczniów,
5) lekcja dyskusyjna,
6) lekcja w laboratorium,
7) lekcja z wykorzystaniem filmu dydaktycznego,
8) lekcja z wykorzystaniem nagrań telewizyjnych,
9) lekcja z wykorzystaniem magnetofonu lub nagrań płytowych,
10) lekcja z wykorzystaniem komputera lub maszyn dydaktycznych,
11) lekcja wielopoziomowa dla zróżnicowanych grup uczniów,
12) lekcja w klasach łączonych,
13) lekcja - wycieczka,
14) lekcja na działce lub w gospodarstwie,
15) lekcja w warsztatach szkolnych,
16) lekcja kombinowana lub łączona.
Napisała pani:" w Radowie Małym wiodącym sposobem nauczania nie są lekcje wykładowe, a nowoczesne (wciąż tylko u nas, bo na zachodzie standardowe) sposoby prowadzenia zajęć i zachęcania uczniów do pracy i rozwijania własnych umiejętności. Może więc warto brać przykład od najlepszych choćby tylko po to, aby samemu stać się jeszcze lepszym. MM "Na Zachodzie proszę pani jest tak niski w porównaniu z naszym poziom nauczania, że nasi uczniowie to przy nich -to orły. Kto był, ten wie. I proszę nie wypowiadać się na tematy i przedstawiać własna opinię o rzeczach, o których nie ma pani zielonego pojęcia !
~Obserwator
2012.11.07 19.37.55
Do Kasi
Kasiu, warto przyjrzeć się sobie, ponieważ słowo, ,przyjrzałabym się piszemy przez, , rz".
Zacznijmy edukację od siebie a później udzielajmy rad innym.
~mama Kasi
2012.11.06 08.58.34
Kasiu to moje durne dziecię, nie można nauczyć chcieć !
~kasia
2012.11.05 21.56.14
Myślę że nauczyciele w Dobrej zastanowią się nad sobą i zmienią styl nauczania aby zachęcić dzieci do pracy, bo jak nie to pomału szkoła będzie tracić uczniów, ponieważ rodzice zaczną przenosić dzieci do innych szkół. Czas na zmiany czy dyrekcja się nie wstydzi takimi wynikami bo ja będąc na ich miejscu przyjżałabym się nauczycielom bo to jednak chyba w nich jest problem jak całe klasy piszą źle testy...
~kasia
2012.11.05 21.48.09
Szkoda jednak że to tylko dzieci są sprawdzane pisząc testy a nie nauczyciele, bo uważam iż oni też powinni przechodzić diagnozy i testy sprawdzające ponieważ niektórzy nie potrafią lub sami nie rozumieją to co przekazują dzieciom. A co ma powiedzieć takie bezbronne dziecko...
~aga
2012.11.05 21.43.36
Myślę że wyniki W Dobrej są złe ponieważ nauczyciele lecą z programem a nie zważają na podstawowe zagadnienia, które dzieci powinny sobie powtórzyć lub zatrzymać się na tych tematach gdzie mają trudności. Ale poco bo przecież można zgonić na dzieci iż one tylko winne bo nie chcą się uczyć, a najlepiej powiedzieć iż coś jest nie tak z dzieckiem chyba potrzeba mu pomocy. Przykładem jest pani ucząca przyrody.
~he he
2012.11.03 16.40.38
Stantard-belfer-nie satander znowu pusciles
~
2012.11.03 13.39.14
Standard - belfer - nie standart; to ty puściłeś tego, no wiesz...
~belfer
2012.11.03 13.27.59
Sadze ze MM przedstawi czytelnikom dane na jakim zachodzie lekcje sa tak nowoczesne i dodatkowo stanowi to standart nauczania Moja rada dla MM zanim sie cos napisze trzeba zastanowic sie co sie pisze bo moze sie okazac ze puscilo sie zwyklego baka a to tak uroczej redaktorce nie przystoi Pozdrawiam