Nie zlikwidują szkoły w Wojtaszycach, ale poprowadzi ją inny podmiot
(DOBRA) Nie tak dawno w gminie Resko, dyskutowano na temat likwidacji/reorganizacji dwóch szkół wiejskich w Łosośnicy i Łabuniu Wielkim. Trwały długie debaty i walki, ostatecznie doszło do reorganizacji szkół; od nowego roku szkolnego, będą filiami SP w Resku o strukturze organizacyjnej obejmującej klasy 1-3 wraz z oddziałem „0”.
Dziś gmina Dobra szukając oszczędności także zajęła się tematem szkoły wiejskiej. To właśnie temat funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Wojtaszycach stał się ostatnio tym, który jest na ustach wielu ludzi.
O sytuacji związanej z pomysłami na reorganizację systemu oświaty w Dobrej rozmawiamy z burmistrz Dobrej Barbarą Wilczek.
- Temat funkcjonowania Szkoły Podstawowej w Wojtaszycach stał się ostatnio tym, który jest na ustach wielu ludzi. Ubolewam, że wypowiadający się w tym temacie, nie przekazują rzetelnej informacji. Nie jest prawdą, że obudziliśmy się rano, pod koniec stycznia tego roku, z pomysłem zreorganizowania Szkoły Podstawowej w Wojtaszycach. Tematem tej placówki zajmowała się już poprzednia rada miejska. Na wspólnym posiedzeniu komisji rady, jakie odbyło się 23 lutego 2010 r., omawiano m.in. projekt uchwały w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej w Wojtaszycach i utworzenie filii Szkoły Podstawowej w Dobrej z siedzibą w Wojtaszycach. Wówczas, po analizie sytuacji finansowej gminy, doszliśmy do wniosku, że dopóki będzie można, poprowadzimy szkołę.
Nie był to więc i nie jest temat obcy mieszkańcom. 6 lutego 2012 r. zaprosiłam radnych do rozmowy na temat funkcjonowania szkoły w Wojtaszycach i przedstawiłam projekt uchwały w sprawie zamiaru przekształcenia SP w Wojtaszycach w szkołę filialną o strukturze organizacyjnej obejmującej klasy I-III wraz z oddziałem „0”, organizacyjnie podporządkowanej szkole w Dobrej. Zaznaczyłam, że nie jest to dla mnie łatwa decyzja, bowiem zawsze mówiłam, i słowa te podtrzymuję, iż zrobię wszystko, aby utrzymać szkołę w Wojtaszycach. Dlatego też przedstawiony wariant, pozwalał na dalsze funkcjonowanie placówki, choć w okrojonej formie.
Mimo, że dyskusja radych była żywa i merytoryczna, nie pozwoliła na wypracowanie jednoznacznego stanowiska. Następnego dnia, 7.02.2012 r., o godz. 13.00, miało odbyć się spotkanie zainicjowane przeze mnie z mieszkańcami Wojtaszyc, Wrześna, Anielina i Krzemiennej w szkole w Wojtaszycach. Tego dnia, od samego rana, rozważaliśmy jeszcze inny wariant funkcjonowania szkoły, na co pozwala Ustawa o Systemie Oświaty i zmiany, jakie zostały do niej wprowadzone w 2009 r.
Art. 5 pkt 5g mówi: „Jednostka samorządu terytorialnego, będąca organem prowadzącym szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może przekazać, w drodze umowy, osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej, prowadzenia takiej szkoły”. Tu posiłkowaliśmy się wiedzą i doświadczeniem osób, które zajmują się oświatą na co dzień i prowadzą szkoły oraz przedszkola, zarówno publiczne jak i niepubliczne. Olbrzymią pomoc otrzymaliśmy z wydziału oświaty Urzędu Miejskiego w Goleniowie, który z powodzeniem wdraża w życie tego rodzaju działania. Dla mnie istotne jest, by zrobić wszystko, co pozwoli ratować szkołę. – wyjaśnia burmistrz Barbara Wilczek.
We wtorek, 7 lutego br., odbyło się zebranie w szkole w Wojtaszycach. W spotkaniu uczestniczyli mieszkańcy, nauczyciele pracujący w szkole wraz z dyrektor Alicją Sokal, burmistrz Dobrej Barbara Wilczek, skarbnik gminy Stanisław Brodniak, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Edward Stanisławczyk oraz radni: Dorota Grzywacz, Kamila Ciołek- Borczyk, Bogumiła Marut, Kazimierz Łojek i Henryk Albiniak.
Podczas zebrania zostały omówione dwa warianty funkcjonowania szkoły. Przy pierwszym z nich, mówiącym o reorganizacji placówki, szkoła stałaby się filią szkoły podstawowej w Dobrej. W Wojtaszycach uczyłyby się dzieci z klas I-III i „0”, zaś uczniowie z klas IV- VI dojeżdżaliby do Dobrej (to 22 uczniów). Z 12 nauczycieli obecnie pracujących pozostałoby na stałe 5, a na zajęcia z religii, jęz. angielskiego i informatyki nauczyciele byliby zatrudnieni na odpowiadające ilości godzin z danego przedmiotu, części etatu. Do tego dochodziłoby zatrudnienie sprzątaczki i palacza-konserwatora. Oszczędność dla gminy wynikałaby z ograniczenia zatrudnienia.
Przy drugim wariancie - przekazania szkoły innemu podmiotowi do prowadzenia - zachowana zostałaby autonomiczność szkoły, czyli dalej byłaby to szkoła podstawowa w Wojtaszycach i dzieci uczyłyby się we wszystkich oddziałach. Nauczyciele natomiast otrzymaliby propozycję zatrudnienia od nowego pracodawcy. Jednak nie byłoby to już zatrudnienie w oparciu o Kartę Nauczyciela, a umowa o pracę w myśl przepisów Kodeksu Pracy. Cały tryb postępowania przy przekazaniu prowadzenia placówki innemu podmiotowi jest zawarty w Ustawie o Systemie Oświaty Art. 5 pkt 5g – 5r.
To finanse zadecydowały o takich poczynaniach, które przyniosą gminie oszczędności. Obecnie subwencja oświatowa na 1 ucznia w gminie wynosi 7.303,73 zł, przy czym wydatki na 1 ucznia w SP w Dobrej to 8.113,32 zł, a w SP w Wojtaszycach 10.690,30 zł. W obu przypadkach gmina dokłada do utrzymania szkół, jednak w porównaniu do szkoły w Dobrej, w Wojtaszycach jest to ponad 2.500 zł do jednego ucznia więcej. W sytuacji, gdyby podmiot zewnętrzny przejął prowadzenie szkoły, gmina będzie przekazywała dotację na funkcjonowanie szkoły w wysokości takiej, jak w szkole w Dobrej. Oszczędność gminy to owa różnica, czyli 2.500 zł. Mnożąc ją przez ilość uczniów (ok. 60) to około 150.000 zł rocznie.
Rodzice wyrażając swoje zdanie mówili, iż dla nich ważne jest, aby szkoła dalej funkcjonowała.
10.02.2012 r. odbyło się posiedzenie komisji wspólnych Rady Miejskiej w Dobrej. Omówiono szeroko oba warianty funkcjonowania szkoły w Wojtaszycach. Radni jednogłośnie (wraz z radnymi reprezentującymi Wojtaszyce) opowiedzieli się za przekazaniem prowadzenia szkoły innemu podmiotowi. Taki też projekt uchwały został przedłożony na sesji Rady Miejskiej w Dobrej w dniu 15.02.2012 r. Radni jednogłośnie (przy nieobecności radnych: Henryka Albiniaka, Piotra Gałki, Jolanty Siekiery i Grzegorza Jaromina) przyjęli projekt uchwały.
Prowadzenie szkoły zostanie więc powierzone innemu podmiotowi, co gminie da oszczędność około 150.000 zł. Dla szkoły jest to szansa na dalsze funkcjonowanie, a także na rozwój. Najważniejsze, że szkoła będzie istnieć nadal. Szkoła wiejska to serce tej miejscowości, centrum wszystkiego, co tam się dzieje. Wydaje się więc, że radni z Dobrej podjęli słuszną decyzję. Mieli na uwadze budżet gminy, gospodarność, ale i małą społeczność, w tym dzieci chodzące do szkoły. Teraz wszystko będzie zależeć od podmiotu, który poprowadzi szkołę. Dobrze, gdyby udało mu się udowodnić, że można.
Piotr Jachym